Filmová hudba k PP jinak

Leonard Rosenman: The Lord of the Rings – soundtrack k animovanému filmu Ralpha Bakshiho a Saula Zaentze

V atmosféře opadajícího zájmu veřejnosti o Tolkienovo dílo, povzbuzeného úspěchem filmové trilogie Petera Jacksona, pravděpodobně větší pozornosti uniklo objevení soundtracku ke staršímu kreslenému filmu Ralpha Bakshiho, který ve Spojených státech vyšel už roku 2001, na pultech našich hudebních obchodů. A zdá se, že přes poměrně snesitelnou cenu i poctivou délku nahrávky (76:58 minut) se nestane ničím více, než sběratelskou kuriozitou.

Hudbu ke svého druhu pozoruhodnému, byť nedotaženému a do velké míry „divnému“ animovanému filmu Ralpha Bakshiho z produkce Saula Zaentze zkomponoval a nahrál  dnes nepříliš známý hudební skladatel Leonard Rosenman. Tento autor začínal s filmovou hudbou už v první polovině 50. let, takže v době, kdy pracoval na Pánovi prstenů, byl v tomto směru dost zkušený. Na jeho hudbu k tomuto filmu, ovlivněnou hudební avantgardou, si lze, stejně jako na samotný Bakshiho film, podle osobních preferencí udělat značně odlišné názory; netajím se tím, že ten prezentovaný dále je pouze můj vlastní a jiný posluchač může z nahrávky získat zcela odlišný dojem.

Stejně jako animovaný Pán prstenů i hudba, jež ho doprovází, působí již od prvního poslechu poněkud nevýrazně, útržkovitě a chaoticky (mým prvním dojmem po dávném shlédnutí filmu bylo, že se v něm bez znalosti předlohy vůbec nelze zorientovat). Sedmnáct z osmnácti skladeb soundtracku zní značně jednotvárně; jediné výraznější téma hobitího putování se proplétá v různých podobách téměř všemi, zatímco ostatní hudební motivy, ve své většině tvořící značně temnou a dusnou atmosféru, jsou dost roztříštěné a nezapamatovatelné, ať už je hraje orchestr nebo jsou reprodukovány (převážně mužským) pěveckým sborem. Byť nahrané orchestrem, skladby poněkud připomínají některá díla elektronické hudby moderní ve stejné době, kdy vznikl Bakshiho film.

Jedinou výjimkou v proudu temné, chaotické a motivicky roztříštěné hudby tvoří skladba číslo 9, Mithrandir, a to jak po stránce melodické, tak interpretační: jedná se o píseň nazpívanou dětským a dospělým sborem a zkomponovanou, jak se zdá, ve zcela jiném žánru než zbytek hudby. Její jasná a dobře zapamatovatelná melodická linka posluchači nepochybně uvízne v paměti už tím, jak velice se liší od zbytku nahrávky.

Soundtrack je vybaven poměrně pěkným bookletem s obrázky z filmu, popisem všech skladeb a krátkým textem o literární předloze a skladateli hudby. Nechybí ani stopáž jednotlivých skladeb, jejíž nepřítomnost bývá častým nešvarem dnešních CD nahrávek.

Seznam skladeb na CD:

1.      History of the Ring

2.      Gandalf Throws Ring