Se Seanem Astinem na Nový Zéland a zase zpátky

Sean Astin a Joe Layden, Tam a zase zpátky. Vzpomínky na natáčení Pána prstenů (There and Back Again. An Actor´s Tale), nakl. Almon, Brno 2005, přel. Richard Janda

Jak se zdá, v brněnském Almanu se nám vyprofilovalo po Mladé frontě a Argu další nakladatelství zaměřující svou pozornost pravidelněji na nejrůznější knihy a spisky kolem Tolkiena. Po strašlivém náboženském letáku theosofistů, který byl jeho předchozí volbou, měla redakce tentokrát šťastnější ruku: krátce po Vánocích 2005 se na pultech knihkupectví objevil překlad téměř zbrusu nové knihy Seana Astina (napsané ve spolupráci s publicistou Joe Laydenem), která je předmětem této recenze.

Pokud už si nepamatujete, kdo vlastně Sean Astin je, stačí si vzpomenout na Jacksonovu filmovou adaptaci Pána prstenů a Samvěda Křepelku, a jste doma. Je tedy zřejmé, že tentokrát nepůjde ani o dílo teoretické „tolkienologie“, ani o nějaký nový životopis, encyklopedii či náboženskou encykliku, ale o čistý žánr literatury memoárové.

Astin se z důvodů jen jemu zřejmých rozhodl podělit o své zážitky z natáčení proslavené (byť mezi českými tolkienisty kontroverzní), množstvím oscarů ozdobené trilogie. Po pravdě řečeno, jak z textu knížky vyplývá, je tento herec, režisér a scénárista v jedné osobě patrně člověkem sdílným, který si věci nerad nechává pro sebe, a vyprávění o natáčení tak mediálně známého filmu, jako byl Pán prstenů, mělo pravděpodobně šanci na slušnou prodejnost a rozšíření se mezi lidi. Fanoušků filmu je dost, a mnozí si přejí nahlédnout do jeho zákulisí. A možná Astin používá psaní i k tomu, aby si sám srovnal své dojmy a pocity z natáčení.

K okamžiku, kdy se poprvé dostal do kontaktu s budoucím filmem a jeho režisérem, se Astin ovšem propracovává pěkně oklikou – vyprávěním o svém předchozím životě, pro něj klíčových okamžicích kariéry (tady se mluví i o filmech, o kterých já jako divák nepříliš obeznámený s americkými klubovými snímky po pravdě řečeno v životě neslyšela), své rodině a vysokoškolských studiích, přičemž nahlédneme do zákulisí přípravy filmů, hollywoodské vnitřní politiky i do managementu, který se vyvinul kolem konkurzů a uplatňování herců. Teprve po tomto dlouhém úvodu se dozvíme o tom, jak se Astin k natáčení Pána prstenů dostal, jak probíhaly konkurzy, přípravy i vlastní natáčení a propagace filmu. Autor se soustřeďuje na charakteristiky kolegů, kteří na něj nejvíce zapůsobili, od Petera Jacksona a Fran Walshové, přes Iana McKellena, Christophera Lee a Vigga Mortensena až po své nejbližší „spoluherce“ Elijaha Wooda a Andyho Serkise, zastavuje se i u momentů, které se mezi fanoušky hodně diskutovaly: záležitosti kolem trikařů, masek a miniatur, osobnost a „vyhazov“ prvního „Aragorna“ Stuarta Townsenda, úrazy během natáčení, dokonce i proslavené tetování členů Společenstva.

Bylo by omylem se domnívat, že knížka předkládá nějaký systematický, chronologický sled událostí, naopak. Astin používá volné asociace, zaměřuje se na své dojmy víc než na události. Vzpomínky jsou psané živým jazykem připomínajícím mluvené slovo, s mnoha odbočkami od hlavní dějové linie do budoucnosti, minulosti i k věcem z úplně jiného soudku, a tento styl dokáže čtenáře vtáhnout mnohem více než nějaké systematické akademické rozklady. Tam a zase zpátky je prostě memoárovou knihou velice čtivou.

Je také knihou upřímnou? Těžko soudit, když jsme u událostí nebyli, ale osobně se domnívám, že v mnoha ohledech upřímnou zcela nepochybně je. Sean Astin se netají svými problémy s malomyslností a depresemi z únavy a frustrace během natáčení (a mezi řádky se dá přečíst ještě více), možná se psaním dokonce snaží o jakousi „autoterapii“, takže si lze povšimnout i jeho osobních starostí, o některých kolezích hercích se neváhá vyjadřovat kriticky, na druhou stranu je z knihy cítit téměř až zbožňování vůči osobě Petera Jacksona a s pocity vyčerpání se neustále mísí představa, že se tam, na Novém Zélandě, odehrálo něco naprosto mimořádného. Nakolik je to realita pocitů během natáčení a nakolik pozdější autosugesce, posoudit nelze.

Oceňuji rovněž i to, jak se autor, který před konkurzem na roli Sama Křepelky ke své hanbě o Tolkienovi v životě neslyšel (což přiznává), do jeho světa, byť možná přioděného rouchem filmu, ponořil natolik, že se nejenom pouští do dost trefných charakteristik postavy, kterou hrál, ale dokonce i jméno jeho knížky je poctou J. R. R. Tolkienovi (anglický název parafrázuje jméno Bilbových pamětí v té podobě, jak jsme ho mohli vidět ve filmu: There and Back Again. A Hobbit´s Tale).

Pokud se týče českého vydání knihy, překlad mi připadal přiměřeně slušný až na pár míst, kde se věty zašmodrchaly a ubylo jim na srozumitelnosti, s češtinou a její mluvnicí se redakci také podařilo vybojovat západ téměř vítězný – objevila jsem jen dvě do očí bijící chyby ve jménech, Gandalf opakovaně psaný jako Gangalf (zjevně překlep, protože ta dvě písmenka jsou na klávesnici vedle sebe) a o něco horší balrog s velkým B, což je sice možné v americké angličtině, ale u nás máme pravopisný úzus jiný.

Vydání je doplněno třiadvaceti barevnými fotografiemi různé kvality většinou z autorova archivu a vzhledem k tomu, že se kniha týká filmu, lze za zdařilou označit i grafickou podobu obálky, na níž byly použity filmové fotografie, tradičně méně zdařilé pak jsou ilustrace uvnitř (většinou postavy překreslené z filmových záběrů), jimž tentokrát nebudu (opět vzhledem k žánru) vyčítat nepůvodnost, ale spíš špatnou kvalitu reprodukce.

Pokud se týče ceny publikace, nakladatelství se proti svému minulému počinu poněkud umoudřilo: za vázanou, více než třísetstránkovou knihu mi 268 korun připadá jako cena ještě přiměřená.

A tak navzdory svému zvyku (jak vidno z předchozích recenzí) přečtení vzpomínek Seana Astina na natáčení Pána prstenů k přečtení doporučuji. Samozřejmě, že při čtení musí člověk projevit značnou dávku tolerance vůči obdivování filmu Pán prstenů a jeho režiséra (takže zapřisáhlí Jacksonovi nepřátelé by je přece jen měli zvážit) a jistou možná i vůči občasným výlevům autorových osobních problémů, ale zato se lze dozvědět ledacos zajímavého o fungování hollywoodského, s ním spřízněného byznysu a jeho osobnostech i osobě a názorovém světě Seana Astina, a nudit se rozhodně nebudete.