Howard Shore podruhé

Rok se s rokem sešel, v civilizovanějších krajinách vtrhl do kin druhý díl Jacksonova Pána prstenů a dokonce i v našich poněkud méně civilizovaných zemích se na pultech objevil nový, „dvouvěžový“soundrack. Co nás tedy čeká ve druhém dílu filmové trilogie, pokud se hudby týče?

Na CD, běžně distribuovaném do prodejen, najdeme 19 skladeb (na rozdíl od sběratelské edice, kde je jako bonus ještě nové hudební číslo Loučení s Lórienem, vztahující se k rozšířené verzi Společenstva), jejichž názvy uvádím na konci tohoto článku a které nás provázejí prakticky celým dějem filmu.

Skladby zcela přirozeně navazují na soundrack ke Společenstvu prstenu, takže se znovu setkáme s některými již známými motivy (putování, Frodo, Prsten, Saruman, Roklinka), což je nejvýraznější v samém závěru CD (a filmu) – motivy skladby Statečný Samvěd jsou prakticky shodné se závěrečnou hudbou prvního dílu (Rozbití Společenstva). Tady bych si dovolila zcela osobní poznámku. Z více stran jsem slyšela, že tato tklivá závěrečná skladba prvního dílu filmu navozuje pocit, že se už už někde objeví Titanic – osobně se s tímto názorem nemohu srovnat a kritici by si možná mohli román ještě jednou přečíst. Pán prstenů je velmi smutná kniha, kniha o tom, že něco končí, ať už uděláme cokoliv, a že ačkoliv dobro nelze porazit, vítězství neznamená vždycky happyend. Film možná až takový není, ale přesto si myslím, že je tento typ použité hudby zcela na místě.

Na soundracku ke Dvěma věžím najdeme ovšem i řadu nových motivů a zvuků netradičních hudebních nástrojů, daných tím, že se objevují nové postavy a prostředí. Asi nejvýraznější je téma rohanských jezdců (norské housle „hardinger“), Mordoru (severoafrický dechový nástroj „rhaita“), Gluma, entů. (Odborné hudební názvy nástrojů jsou převzaty z bookletu, ty bych asi neodposlouchala). Shore k navození atmosféry znovu používá sborů a tentokrát i více jednotlivých zpěváků. Titulní skladba Glumova píseň (otextovaná Fran Walshovou) patří zpěvačce Emilianě Torrini. Osobně se mi tato píseň velmi líbí – je jednoduchá, smutná a svým způsobem dobře vystihuje Glumovu obojetnou povahu (Glum mi nikdy nepřipadal jako vysloveně zlá postava – je to spíš nešťastník, který nemůže uniknout svému prokletí). Hudba na celém CD je o poznání temnější než v prvním dílu, kdy ji „odlehčovaly“ hobití skladby charakterizující Kraj – nic takového tentokrát nenajdeme. Zato se více objevují motivy hrdinské, navozující představu války a –dočasného – vítězství, zcela logicky v dějové linii věnující se Aragornovi a jeho druhům (Helmův žleb, Jízda Eorlovců, Železný pas opuštěn).

Stejně jako u minulého soundracku, i tentokrát má CD i svou multimediální část, pomocí níž se lze dostat na internetové stránky s bonusy, galerií, kinotrailery a dalším materiálem. Tentokrát jsem se dovnitř prokopala, ovšem s modemovým připojením na internet s těmihle stránkami mnoho nenaděláte.

Na závěr ještě zmínku o bookletu, který je k CD připojen. Opět zde naleznete velké množství drobných obrázků z filmu, texty tří skladeb (jeden v sindarin, jeden ve staré angličtině a konečně třetí, již zmíněnou Glumovu píseň, v moderní angličtině), základní informace o hudbě a její koncepci a samozřejmě dlouhé poděkovaní různým spolupracovníkům a produkčním. Na přední straně byl použit jeden z reklamních plakátů k filmu Dvě věže.

Přes značnou cenu doporučuji všem příznivcům Howarda Shora pořízení tohoto alba. Na druhou stranu, komu nesedla hudba ke Společenstvu prstenu, nemůže ani teď očekávat velké změny.

Seznam skladeb na soundracku:

1. Foundation Of Stone