May it be shadows call will fly away…

Dříve než na plátna našich kin přišel první díl filmové trilogie Pán prstenů – Společenstvo prstenu, jako jeho předzvěst a vábnička fanoušků se již začátkem prosince objevila nahrávka hudby, kterou pro něj složil Kanaďan Howard Shore (* 18. 10. 1946). Shore je zkušeným autorem filmové hudby, stačí vzpomenout jeho práce na Cele, Mouše, Philadelphii, Dogmatu nebo Sedm, a předem musíme zdůraznit, že na Společenstvu odvedl výbornou práci. Bral prý skládání doprovodu k tomuto filmu jako první část třídílné opery, která vyvrcholí Návratem krále. Ve dvou skladbách přišla Shorovi na pomoc známá zpěvačka Enya („Aníron – Téma Aragorna a Arwen“ v Elrondově radě a závěrečná „May it be“), která si je také zazpívala.

Soundtrack se prodává s několika variantami titulních listů, vložených před standardním přebalem (sami jsme viděli obrázky Froda, Bilba, Aragorna a Arwen, ale možná se objevily i další). Samotný booklet má na titulní straně všechny čtyři hobity, patrně ze scény na Větrově. Uvnitř pak naleznete – kromě dvou pásů malých fotografií, velkého obrázku nazgulů a skřetí hlavy a portrétu Jacksona, Shora a Enyi – zpěvní texty, hodnocení režiséra a skladatele a poděkování autorů a společností New Line Cinema a Reprise Records všem, kdo se o vznik nahrávky a filmu samotného zasloužili.

CD obsahuje osmnáct skladeb o celkové délce přes poctivých sedmdesát minut. Kromě toho zde naleznete – po vložení do počítačové mechaniky – odkaz na jinak zakódované www stránky filmu, které lze ovšem otevřít pouze s novou verzí flashe (stahování jsme po nějaké době zoufalého klikání myší tam a zpátky vzdali).

Podívejme se teď blíže na filmovou hudbu. Autor dokázal velice sugestivně zachytit atmosféru děje od hravých hobitích motivů přes romantické a tesklivé pasáže až k temným tématům balroga či prstenových přízraků. Částí skladeb prochází jako leitmotiv hlavní téma hrané hluboko posazenými dechy, které nejspíš můžeme identifikovat jako motiv putování či Prstenu. Výrazné je rovněž hudební uvedení hobitů a Kraje – hravá, vysoká houslová pasáž plná trilků a stacata, přecházející v dlouhé uvolněné tóny.

Shore se v instrumentaci i melodice inspiroval irskou a skotskou lidovou tvorbou, tím se hudba přibližuje filmům s historickou tématikou jako Statečné srdce a získává tím atmosféru světů vzdálených v prostoru i čase. Velmi znatelná je také inspirace jinými fantastickými filmy, Carminou buranou a klasickou italskou operou. Nejedná se však o nějaké opisování, ale spíše o příbuznost tématickou či ve složení nástrojů a použití sboru. Texty k hudbě jsou složeny nejen v angličtině, ale i v obou hlavních elfských jazycích.

Všechny skladby mají svou vlastní zvláštní atmosféru, našimi osobními favority na tomto CD jsou čísla 2 (O hobitech) a 17 (Rozbití společenstva). Soundtrack určitě stojí – i přes značnou cenu 639 Kč, koneckonců jsou i jiné způsoby získávání nahrávek - za opatření a poslechnutí. Po hudebním předkrmu už se moc těšíme na celou hostinu a doufáme, že nás režisér Jackson nezklame.