Návrat krále Shorea – potřetí a naposledy

Začátkem prosince loňského roku se, opět s krátkým předstihem vůči světové premiéře filmu, objevil na pultech našich obchodů soundtrack k závěrečné části filmové trilogie Pán prstenů. Stejně jako u předchozích dvou částí jde o dílo, jak jinak, kouzelníka Howarda Shorea, jenž v něm završil svou více než tříletou práci na rozsáhlém hudebním opusu sledujícím krok za krokem děj filmu.

Nahrávka má celkem devatenáct skladeb trvajících přes sedmdesát minut a Shore v ní navázal na své Společenstvo a Dvě věže jak charakterem a náladou hudby, tak i některými již známými hudebními motivy (výrazně hlavní téma, motiv Mordoru, Rohirů a Roklinky). Celkově jsou však skladby zase o stupínek temnější, možná v některých částech i patetičtější, a umožňují velmi pěkně sledovat děj pomocí hudebních témat. Hudba ani v nejmenším netrpí syndromem třetího dílu – navazuje tam, kde je třeba, a hledá i nové cesty.

Mezi nové motivy, které se vzhledem k ději filmu daly očekávat, patří především výrazný gondorský, hraný ve své hlavní poloze dechovými nástroji – mohli jsme jej slyšet už v rozšířené verzi Dvou věží v retrospektivní scéně s Boromirem a Faramirem v Osgiliathu – a motiv Správce, zdůrazněný použitím nového hudebního nástroje - podle zvuku zřejmě panovy flétny. Zřetelné je také nelibozvučné téma Oduly a průsmyku Cirith Ungol. Přibylo hudby doprovázející bojové scény, která ke konci nahrávky přechází přes známé motivy doprovázející návrat hobitů na sever do nesmírně emotivního a tklivého závěru Šedých přístavů, a Shore s přehledem zvládá všechny tyto polohy. Ještě více než v předchozích částech užívá také zpěvu, a to jak sborů, tak sólistů, včetně překvapivě výborného Billyho Boyda (Pipin) ve skladbě Správce Gondoru a Viggo Mortensena (Aragorn) ve skladbě Návrat krále (klasická průpověď dúnadanských králů „Z velkého moře přicházím do Středozemě“). Z profesionálních zpěváků se opět objevuje sopranistka Renée Fleming, chlapecký soprán Ben del Maestro či Sir James Galway, z nichž všichni odvádějí naprosto stoprocentní výkon.

Asi nejspornější skladbu celého alba, totiž titulní píseň Into the West, nazpívala Annie Lennox, jež tím okamžitě vzbudila nelíčený odpor velké části fanoušků. Pokud se týče mého názoru, tato skladba nedosahuje kvality předchozích dvou titulních melodií, především výborné Glumovy písně ze Dvou věží, ale zdaleka se nedá označit za úplný škvár. Je méně výrazná a podle názoru některých se k závěru Návratu krále příliš nehodí, nicméně to nemění nic na skutečnosti, že je výborně otextována osvědčenou Fran Walsh a Shore v ní navazuje na předchozí charakter své hudby. Hlas zpěvačky mně osobně příliš nesedne a připadá mi poněkud „opotřebovaný“, to je ovšem spíš záležitost vkusu.

Jako nejrozsáhlejší a nesmírně zajímavou skladbou alba bych chtěla vyzvednout již zmíněnou Návrat krále, který vystřídá a zopakuje prakticky všechny polohy a melodie filmu – od gondorských fanfár při Elessarově korunovaci, přes Večernici, hlavní téma Frodova putování a hobitího houslového tématu z Kraje až po tesklivý motiv, užitý v obou předchozích dílech pro samý závěr filmu (In dreams). K dalším perlám soundtracku podle mého názoru patří především skladby Bílý strom a Správce Gondoru, podobně jako Pelennorská pole a Černá brána se otvírá. Kvalita hudby je ovšem tak vyrovnaná, že se o „lepší“ – „horší“ dá jen stěží mluvit.

Brožura doprovázející soundtrack podobně jako v předchozích dvou případech přináší poděkování a autorů a něco drobných obrázků, a vedle toho také texty ke skladbám a částem skladeb Into the West, Andúril, Destruction of the Ring a Aragorn´s Coronation.

Soundtrack Návrat krále završuje a korunuje Shorovo dílo v takové plnosti a bohatství, že si zasluhuje stát se součástí sbírky každého fanouška filmové i Tolkienem inspirované hudby. A na závěr jedna dobrá zpráva pro všechny příznivce Howarda Shorea: byť by se mohlo zdát, že touto nahrávkou definitivně končí přebývání vašeho oblíbeného skladatele ve Středozemi, není tomu tak. Mistr údajně chystá nejméně dvouhodinový koncert (jako hudební formu, nikoliv představení) či suitu Pán prstenů, kde by se měly znovu objevit hudební motivy, které známe ze tří Jacksonových filmů. Jak jsem poznala kvalitu Shorova skladatelského umění, je opravdu na co se těšit.

Seznam skladeb soundracku:

1.                       A Storm Is Coming

2.                       Hope And Memory