Nová CD mezi námi

Předvánoční doba loňského roku byla více než kdy dříve bohatá na hudební novinky ze světa Středozemě. Kromě filmového soundtracku ke třetímu dílu filmové trilogie, o němž se podrobně mluví jinde, se totiž objevily ještě další tři nosiče, o nichž bych se chtěla alespoň stručně zmínit.

První z těchto CD není ve své podstatě záležitostí hudební, byť se i na něm zpívá více než dost. Hudební vydavatelství Supraphon nám totiž pod stromeček věnovalo tři CD s namluveným textem Tolkienova Hobita. Jedná se téměř čtyři hodiny dlouhou nahrávku (každé z CD má mezi sedmdesáti a osmdesáti minutami), již namluvil Jan Vondráček, který je i interpretem písniček na hudbu Martina Kratochvíla. Jinak pěkně vypravenému trojcédéčku chybí bohužel podrobný booklet, takže se zvědavý posluchač musí spokojit s informacemi uvedenými na zadní straně obálky. Jsou to opravdu jen ty základní: o účinkujícím a autorovi hudby, a krom nich také popis toho, co lze nalézt na jednotlivých CD: na prvním je vypravování prvních kapitol až do Hádanek ve tmě, na druhém hádanky pokračují a dostaneme se až na sám Šmakův práh, zatímco na posledním CD kapitola Na prahu pokračuje a nahrávka končí, přirozeně, Bilbovým návratem do Kraje.

Tolkienův text byl v některých pasážích zkrácen, samotné namluvení a nazpívání je však velmi pěkné a dobře sleduje náladu knihy, Vondráček kouzelně mění hlasy podle jednotlivých mluvčích (byť někteří „trpaslíci“ mluví dosti legračně, a obzvlášť zfetovaným dojmem působí elf, jehož Bilbo a trpaslíci potkají u vstupu do Roklinky, ale to už k Hobitovi tak nějak patří, zato Glum je naprostá špička) a také docela pěkně zpívá. Hudba je celkem příjemná, byť pouze s elektronickým doprovodem.

Nahrávka je opatřena obalem s poměrně vkusnou obálkou, na papírech vložených pod nosiče na CD jsou zase k vidění mapičky Bilbovy cesty, a celkově působí jak vzhled, tak obsah CD velmi dobrým dojmem a jistě si zaslouží své místo ve sbírce každého tolkienisty.

------

Pokud se týká druhé, tentokrát ryze hudební nahrávky, jejím původcem je v tolkienovských kruzích již z dob dřívějších známý Jan Hrubý se svou kapelou Kukulín, který se po CD Středozem nechal Tolkienem zlákat ještě jednou a výsledkem je tentokrát CD Silmarillion se dvanácti písničkami.

Na rozdíl od Středozemě se na Silmarillionu mnohem více zpívá: ryze instrumentální jsou pouze tři skladby, „Rauroské vodopády“, „Modrý Portugal“ a „Dno pytle“, ostatní jsou opatřeny anglickými texty Patriky Frecerové, v bookletu je k nalezení i jejich překlad. Hudbu složili Jan Hrubý a Jan Kolář. Hlasy, které jsou v nahrávce k slyšení, patří témuž Janu Kolářovi, Janě Lewitové a Kateřině Podholové, doprovází je strunné nástroje (housle, viola, kytary), klávesy a akordeon. Většina skladeb (až na dvě, „Modrý Portugal“ a „Dover“) se přímo inspirovala, nebo alespoň mohla inspirovat Tolkienem (opět na rozdíl od Středozemě).

Písničky jsou, jak už je Hrubého zvykem, opět lehkou reminiscencí na keltskou hudbu (obzvlášť je to slyšet v doprovodu některých skladeb), ale není to zdroj jediný, zřetelná je i autorova záliba v elektronické hudbě (zejm. výrazné je to v titulní – a nejdelší - skladbě „Silmarillion“). Do jakéhokoliv konkrétního žánru mi i proto kukulínská hudba připadá zařaditelná jen velmi obtížně. Většina melodií se nese v pomalém, až melancholickém duchu, který mi pěkně sedne do nálady silmarillionovských příběhů.

A které legendy Hrubého inspirovaly natolik, aby jim věnoval skladbičku? Kromě mytologie jako celku to byl především příběh o zničení Stromů, přechodu Noldor přes Helcaraxe, Berenovi a Lúthien, Túrinovi a Númenoru. Právě skladby „Stromy Valar“ a „Beren a Lúthien“ bych chtěla vyzvednout jako zvláště povedené a mé oblíbené.

Nahrávka trvá bohužel pouhých 53 a půl minuty, což není příliš mnoho, když by jak CD, tak i posluchač rádi snesli mnohem více, ale i tak stojí CD za zakoupení a poslechnutí.

Seznam skladeb na CD Silmarillion:

1.      Rauroské vodopády (orchestrální)

2.      Stromy Valar

3.      Trpaslíci

4.      Modrý Portugal (orchestrální)

5.      Noldor

6.      Píseň pro muže z Númenoru

7.      Dover

8.      Beren a Lúthien

9.      Túrin

10.  Silmarillion

11.  Vejdi do lesů

12.  Dno pytle (orchestrální)

Celkový čas: 53:29

-------

Posledním hudebním nosičem, který bych chtěla v souvislosti s Tolkienem inspirovanou hudbou zmínit, je podivný počin, jenž se za cenu Kč 49,- objevil v síti Levné knihy pod názvem Lord of the Rings. Music inspired by J. R. R. Tolkien. Pokud by vás zajímal autor této podivné nahrávky, nalezli byste jej až po dlouhé chvíli skrytého na zadní straně CD pod seznamem skladeb pod jménem H. P. Grunt, žádné podrobnosti o něm, jakož ani o vydávajícím hudebním nakladatelství nikde uvedeny nejsou.

A ještě podezřelejší než samotný obal, u něhož chybí i booklet, je vlastní hudba, jež by mohla být klidně vydávána za inspiraci i čímkoliv jiným než Tolkienem. Mám podezření, že tu autor (ať už je jím uváděný H. P. Grunt nebo kdokoliv jiný, protože na internetu se prý totéž CD objevilo jakoby zkomponované někým jiného jména) pouze zneužil Tolkienovy obliby, aby se mu podařilo vydat svá dílka na světlo boží.

Jedná se v zásadě, jak mi alespoň při poslechu přišlo, o zmatenou směs elektronické hudby, hudby inspirované sakrálními sbory středověku a raného novověku, Kelty a ještě mnoha dalšími styly a žánry, které do sebe přecházejí bez ladu a skladu i v rámci jedné skladby, takže odlišit, kde jedna písnička začíná a končí, je bez pohledu na displej CD přehrávače prakticky nemožné, a už vůbec není jasné, proč se jmenují tak, jak se jmenují: Unnamed Fear je naprosto stejně děsivý jako The Song of Elves. Některé skladby (či přesněji, úseky CD) jsou zpívané sólisty, jiné sbory, jinde se jedná pouze o instrumentální hudbu.

Pokud bych měla tento počin někomu doporučit, budou to pouze zažraní sběratelé mého typu, kterým těch necelých padesáti korun a místa v diskotéce nebude líto. Samo o sobě CD za moc nestojí, a ještě vás okrade o hodinu vašeho času.

Seznam skladeb na CD Lord of the Rings:

1.      Gold Leaves

2.      Sing

3.      The Wizard

4.      The Gate

5.      Fogson The Mountains

6.      The Song of Elves

7.      The Unit of Nations

8.      The Ring

9.      Hobbit´s Song

10.  Unnamed Fear

Celkový čas: 61:46

Na samý závěr bych chtěla také zmínit, že i jistý raději nejmenovaný zločinec – tzv. „zpěvák“ naší populární scény - spáchal počin ještě daleko hroznější než autor výše recenzovaného CD z Levných knih, a to píseň jménem Pán prstenů, která se svým vkusem a půvabem může směle a s čistým svědomím měřit s největšími klenoty skupiny Lunetic. Když jsem ji náhodně zaslechla v rádiu, nebyla jsem si jistá, zda se smát nebo truchlit. Je až neuvěřitelné, kdo všechno si chce Tolkienem vypomoci, jen aby se zviditelnil. Hanba, ostuda a hnus!