Večer a noc v Roklince

Recenze: The Tolkien Ensemble: The Lord Of The Rings. 2 CD SET, An Evening In Rivendell (68:11), A Night In Rivendell (54:39), autoři hudby Caspar Reiff & Peter Hall

Před nedávnem se mi dostalo do ruky dvojcédéčko dánského sdružení The Tolkien Ensemble s 24 písničkami na texty z Tolkienova Pána prstenů, nazvané Večer a Noc v Roklince. Ráda bych se tedy podělila o své dojmy z tohoto alba, které bylo v našich krajích k dostání pouze přes internetový obchod. Oč se jedná?

The Tolkien Ensemble vznikl roku 1995 v dánském Copenhagenu z podnětu Caspara Reiffa (* 1971). Jeho dalšími členy jsou profesionální hudebníci, většinou z Královské dánské hudební akademie. Od svého založení natočilo sdružení tři CD, z nichž první dvě jsou součástí tohoto vydání. Autory hudby na Tolkienovy texty jsou již zmíněný Caspar Reiff, absolvent Akademie, a jeho učitel Peter Hall z London College of Musik (* 1946). Hallův hlas slyšíme také na nahrávce (texty Froda, Sama a Toma Bombadila). Kromě něj zpívají také Mads Thiemann (Bilbo, Ent), Morten Ernst Lassen (Aragorn), Ole Jegindø Norup (Gildor), Signe Asmussen (Galadriel, Entka), Malene Nordtorp (Zlatěnka), Ulrik Cold (Gandalf), Kurt Ravn (Legolas), Povl Dissing (Glum) a dva poloprofesionální sbory (na prvním albu mužský, na druhém smíšený). Z nahrávky je i podle přednesu poznat, že se jedná o školené zpěváky, částečně nejspíš v oboru klasického operního zpěvu, a rozsah některých sólistů si rozhodně zaslouží obdiv (Malene Nordtorp jako Zlatěnka). Asi „nejcivilnější“ projev má právě Peter Hall.

Obě CD (v černé krabičce s motivem Prstenu) jsou doprovázena vkusnými booklety tmavé barvy, také s Prstenem, které obsahují kromě úvodu (o Tolkienovi, skupině, skladatelích a ilustrátorce) a fotografií zpěváků také texty písní s úryvky z knihy, doprovázené jemnými perokresbami dánské královny Margarethy II. CD Večer v Roklince (natočený roku 1997) je věnován Christopheru Tolkienovi, Noc v Roklince (z roku 2000) Priscille Tolkienové.

Jak už jsem předeslala, dvojalbum obsahuje 24 písní, které jsou kromě dvou v angličtině – jedna z Galadrieliných písní o Eldamaru je v elfském originále podobně jako Píseň pro Elbereth z Noci v Roklince. Žánrové rozpětí skladeb je velmi široké, podobně jako se různí jejich interpreti z příběhu – od rozverných hobitích rýmovaček po elfí hymny. Některé skladby připomínají irské, keltské či dánské hospodské písničky (nejvýrazněji asi Frodova „There Is An Inn“ od Skákavého poníka, doprovázená také „hraním“ na lžičky a talíře), část dokáže zazpívat i obyčejný smrtelník, ale některé (např. Zlatěnčin part z písně Toma Bombadila, Aragornova píseň o Berenovi a Lúthien) se blíží skladbám moderní vážné hudby určené pro koncertní zpěv. Žalozpěv za Théodena a „Song Of The Mounds Of Mundburg“ jsou žánrově podobné nejvíce asi Orffově Carmině buraně. Rozmanitou směs doplňují dva recitované texty (po jednom na každém albu), doprovázené orchestrální hudbou.

Pokud se týče mého osobního názoru, nejvíce mi „sedly“ hobití písničky z prvního a částečně i z druhého alba (speciálně bych chtěla vyzvednout Samovu píseň ve skřetí věži, podle mého názoru nejlepší skladbu dvojalba – dovedu si představit, že něco takového by Sam opravdu mohl v Cirith Ungolu zazpívat), naproti tomu většina elfích písní je na můj vkus trochu moc „utahaná“ – tady dávám přednost provedení Poetického společenstva. Část písní je sice pěkná, ale stěží si dovedu představit, že by mohly být zazpívány v situacích, kde podle knihy zazpívány byly – hodí se spíše pro nějaké koncertní provedení. Celkově byl však můj dojem z CD velmi dobrý a všem doporučuji jeho poslechnutí.

Na závěr bych chtěla upozornit všechny zájemce, že na první z cédéček, Večer v Roklince, již před pěti lety vyšla krátká recenze v Palantíru (č. 3/97) poté, co jej z Dánska dostala Společnost. V předchozím čísle Palantíru najdete také notový přepis Samovy písně ve skřetí věži, což je dokladem, že se líbila nejenom mně. Další recenze se před nedávnem objevila na servru fantasyplanet.

Obsah CD:

I. An Evening In Rivendell with The Tolkien Ensemble

1. Verse Of The Ring